Øvingsoppgaver i norsk – Oppgavesett 1

Å lese leserinnlegg

Oppgavesettet inneholder to eksempeltekster med leserinnlegg skrevet av ungdommer til tema nærmiljø.

Armans leserinnlegg

Sykle til skolen

Sykkelstativer

Jeg liker å sykle til skolen, og det gjør mange av vennene mine også. Vi vil helst sykle til skolen hver dag, men det er ikke så lett. På skolen vår er det nemlig for lite plass til sykler! Man må komme tidlig for å få plass til å låse sykkelen sin. Hvorfor er det ikke nok sykkelstativer til alle?

Mange elever opplever at sykler blir stjålet eller ødelagt i skoletiden. Det er rett og slett ikke trygt å sette fra seg sykkelen. Spesielt hvis man har en bra sykkel. Vi vet ikke hvem det er som gjør det, men jeg synes det skal være trygt å parkere sykkelen på skolen. Tenk om noen stjal eller ødela bilene til lærerne? Da ville man nok gjøre noe med det.

Noen av vennene mine blir kjørt til skolen. Da stanser bilene rett foran skolen og står i veien for elevene som går og sykler. Det blir mye trafikk og det er ikke miljøvennlig å kjøre til skolen. Gi oss flere sykkelstativer så vi kan sykle til skolen. Sykling er bra og det redder miljøet!

Det er lett å få aktivitet inn i hverdagen ved å sykle til skolen. Å sykle er bra for helsa. Det er gøy å sykle og fint å starte dagen ute i frisk luft. Med sykkel går det raskt å komme seg til skolen. Det er også fint å ikke være avhengig av buss eller t-bane.

Jeg synes at rektor skal kjøpe flere sykkelstativer. Vi må ha plass til at alle kan låse sykkelen sin. Vi har fått mange nye sykkelveier og det er bra. Alle skoler må få nok sykkelstativer. Da kan alle elever sykle til skolen sin.

Arman (15 år)

Mias leserinnlegg

Matavfall

Søppel

Har du noen gang sett etter hva som ligger i søppeldunkene på skolen? Der er det mer enn matpapir. I søppeldunken i klasserommet vårt finner du flasker, yoghurtbegre, gamle matpakker, ødelagte penner, frukt og mye mer. Alt kommer i samme søppeldunk! Hjemme hos oss sorterer vi søppel i blå og grønne poser. I tillegg sorterer vi papir og flasker. Hvorfor kan vi ikke kildesortere på skolen?

Hver dag spiser mange hundre elever lunsjen sin på skolen. Da kastes det også veldig mye matrester. Vi bør sortere matavfall i egne søppeldunker. I klasserommet kaster vi mye papir. Kanskje vi kan bruke en tom pappeske til å samle papir? I tillegg er flasker et stort problem. På skolen vår kan man virkelig finne mange flasker. Jeg foreslår egne kasser til tomme flasker. Da kan skolen tjene penger på pant.

Et skjult søppelproblem er gjenglemt tøy. Vaktmesteren vår har en glemmekasse og den er stappfull av tøy. Der kan du finne fine fotballsko og nye regnjakker blant gamle håndkleder og enslige votter. En gang i året blir alle klær lagt utover gulvet i gymsalen. Da er det siste sjanse for å hente tøy. Etter det blir alle klærne kjørt bort. Jeg vet ikke hvor de lander, men jeg synes det er synd at så mange klær forsvinner hvert år. Tenk på alt som må kjøpes nytt! Hvor miljøvennlig er det?

Vi må alle bidra til en bedre fremtid. Å sortere søppel og å lete etter tøy du har mistet kan hjelpe jorden vår. Jeg synes at vi må ta ansvar. Alle elever bør ta opp kildesortering på sin skole. Ta kontakt med rektor, elevrådet eller FAU og se hva dere kan få til.

Mia (14 år)

Oppgave

Ovenfor ser du to leserinnlegg om nærmiljøet. Et leserinnlegg skal handle om en sak som man er opptatt av. Man forteller sin mening om et tema og følger opp med argumenter som støtter den.

Overskriften bør vekke leserens interesse og gjerne varsle hvilket tema teksten handler om. Eksempel: «Plastposer koster for lite» eller «Nei til karakterer».

I innledningen blir tema og mening presentert for leseren. Innledningen er gjerne første avsnitt av leserinnlegget. I de neste avsnittene kommer argumenter som støtter det avsender mener. Bruk gjerne et avsnitt per argument.

Siste avsnitt er avslutningen. Man forteller en gang til om meningen sin og kan gjerne komme med en oppfordring. Leserinnlegget bør ha en form for underskrift til slutt, men man kan gjerne bruke et kallenavn. Eksempel: «Sint syklist», «Rosenborg-supporter» eller «Frustrert skoleelev»

Les begge leserinnleggene og svar på spørsmålene i skjemaet.